|
Komunikacja interpersonalna i asertywność w pracy nauczyciela
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2262 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Uczę od dwudziestu lat i jestem przekonana, że zawód nauczyciela jest jednym z najpiękniejszych i najbardziej fascynujących zawodów. Niestety łatwo można go sprowadzić do marnowania czasu, wiedzy, doświadczenia i zdolności, zarówno nauczycieli jak uczniów. Im więcej fascynacji pracą szkoły i zainteresowania uczniami, tym większa szansa na stanie się w pełni efektywnym nauczycielem. Podstawą efektywnego warsztatu dydaktycznego każdego nauczyciela są kompetencje psychologiczne. Jestem zdania, że nie można być dobrym dydaktykiem, nie będąc po części psychologiem i doradcą uczniów. Przez kompetencje psychologiczne nauczyciela umiejętności inspirowania, motywowania uczniów do nauki, ingerowania ich w zespół oraz umiejętności menadżerskie. Otwarta i przyjazna postawa wobec uczniów jest pomocna w rozwijaniu ich potencjalnych możliwości. Określenie "przyjazna postawa" można przełożyć na dwie główne dyrektywy postępowania:
Pracujemy razem jak partnerzy
Zachowujemy się względem siebie jak przyjaciele.
Do kompetencji psychologicznych nauczyciela zaliczam:
Pozytywne nastawienie do ludzi, uczniów
Umiejętność unikania najczęstszych przyczyn zakłóceń w komunikowaniu się
Umiejętność porozumiewania się w ogóle, a z uczniami w szczególności
Umiejętność motywowania uczniów do nauki
Umiejętność budowania zgranego zespołu
Umiejętność kontrolowania stresu
Podstawą sukcesu zarówno w życiu osobistym jak, i zawodowym jest umiejętność nawiązywania kontaktu i prowadzeniu rozmów. Dzięki temu można lepiej zjednać sobie ludzi i bardziej rozumieć ich potrzeby. W wielu firmach dla managerów, sprzedawców, doradców itp. Prowadzone są specjalne szkolenia dotyczące komunikacji, umiejętności prowadzenia rozmowy. Osobiście uczestniczyłam w warsztatach treningowych dotyczących komunikacji interpersonalnej, i to uświadomiło mi wagę tej umiejętności. Poznałam idee, mechanizmy leżące u podłoża ludzkich zachowań, poszerzyłam wiedzę na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej, na temat różnych typów odbiorców i sposobów odbierania. W sprawnej komunikacji bardzo istotna jest zarówno mowa ciała, jak również kontakt wzrokowy, zadawanie otwartych pytań, odpowiednie docieranie do "wzrokowców", "słuchowców" czy "uczuciowców". Bo każdy człowiek myśli w 3 kategoriach - wzrokowej, słuchowej i uczuciowej. Dominującą jest jednak jedna z wyżej wymienionych kategorii.
W pracy bardzo ważne jest budowanie zaufania, stworzenie dobrej atmosfery i podtrzymywanie kontaktu z uczniami. Umiejętne prowadzenie rozmowy z dziećmi (z dorosłymi - mam tu na myśli rodziców) pozwoli nam lepiej je poznać i do nich dotrzeć. Często zastanawiałam się, dlaczego spotykają nas niepowodzenia w komunikacji z uczniem.
(...)
Gabriela Drozd |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|